onsdag 12 november 2014

Under en författarintervju / During an author interview

Kärnan från min förestående intervju med Patricia Cornwell kommer förstås att postas här på FantastikThrillerSpace.

Författarintervjuer avviker inte sällan från planerna. När jag träffade Harlan Coben ifjol blev jag tvungen att improvisera till 100 %. Coben inledde kvällen med ett 45 minuter långt tal under vilket jag fick svar på samtliga frågor jag hade förberett. När det sedan blev dags för mingel och boksigneringar och intervjuer hittade jag på splitternya frågor i samma andetag som jag ställde dem.

Harlan Cobens bästa råd till mig som författare: Vikten av redigering. Vartenda ord i manuset ska bidra till berättelsen och slutprodukten. Om ett ord inte bidrar ska det strykas. 

/*/*/

The essence of my forthcoming interview with Patricia Cornwell will of course be posted here at FantastikThrillerSpace.

Author interviews do not seldom deviate from the plans. When I met Harlan Coben last year I had to improvise to 100%. Coben began the night with a 45-minute talk during which I got the answers to all the questions I had prepared. When it then was time for mingling and book signings and interviews, I thought of new questions in the same moment as I asked them.

Harlan Coben’s best advice to me as a writer: The importance of editing. Every single word in the manuscript must contribute to the story and the final product. If a word does not contribute it must be deleted.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu ute i handeln / Now on sale:

ÖGATS MÖRKA LABYRINTER – en genreöverskridande thriller av Johan Fundin
ISBN 978-91-7565-116-3

CDON:
http://cdon.se/b%C3%B6cker/fundin%2c_johan/%C3%B6gats_m%C3%B6rka_labyrinter-30383402

Solentro:
http://www.solentro.se/publish/832

Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9175651165

Bokus:
http://www.bokus.com/bok/9789175651163/ogats-morka-labyrinter/